När du behöver hjälp

Delat ansvar

Som boende och medlem i en bostadsrättsförening kan det vara lite knepigt att veta vem som ansvarar för vad. I stadgarna (13 §) framgår vad du som boende har ansvar för och vad föreningen ansvarar för. Många saker används dagligen och blir slitna, en kran kan börja droppa trots att den är stängd. Ett golv har blivit slitet och du vill snygga till det. Brandvarnaren har slutat fungera men du vet inte hur du ska få den att fungera igen. Orsaker eller anledningar till att något behöver fixas till är många.

Exempel på ditt ansvar som medlem

I lägenheten ansvarar du till exempel för;

Alla ytskikt
Vattenlås och golvbrunnar
Vattenblandare till dusch, badkar, handfat och kök
Insidan av fönstren
Persienner
Elektriska installationer
Ytterdörr och dess låsandordningar
Brandskydd

 

Vem kan hjälpa dig? 

Har du behov av hjälp för den typen av problem som exemplifierats ovan måste du själv hitta den resursen. Fråga gärna någon till råds som du litar på som kanske haft liknande behov. Sök på webben, många företag är måna om att ha ett gott rykte och drar nytta av att blivit betygsatta av de som titdigare avnänt deras tjänster. Högt betyg på nätet bör vara ett positivt tecken. 

Föreningen har avtalat med fastighetsförvaltaren Sweax AB för att sköta det som föreningen har ansvar för. Sweax har en organisation och rutiner för att klara det arbetet på ett bra sätt. Att hjälpa dig som medlem med åtgärder för att åtgärda sånt som är den boendes ansvar ingår inte i Sweax affärsmodell. 

Några saker som föreningen kan hjälpa till med som berör din lägenhet. Använd använd formuläret nedan för att kontakta vår förvaltare Sweax.

Problem eller behov Kommentar
Uppsättning av hisskydd Om du ska flytta in eller ut saker som kan skada hissen ska du begära hjälp av Sweax för att sätta upp hisskydden.
Kalla element Det är den boendes skyldighet att lufta elementen. Hjälper inte det ska du begära hjälp av Sweax.
Inget varmvatten i kranen Ska felanmälas!
Problem med balkong eller markis Balkong med inglasning och markis är föreningens ansvar. Vid problem felanmäl!
Trasig eller förlorad nyckelbricka Begär hjälp av Sweax. Observera att du blir debiterad kostnaden för en ny bricka om du förlorat en bricka.

 

Service- och felanmälan


Enligt föreningens kontrakt. När man kliver ur hissen är nr 1 första från vänster och därefter nr 2 o.s.v.
Är du bostadsrättsinnehavare ansvarar du själv för till exempel, ytskikt, vattenlås, ytterdörr med lås, insidan av fönster med mera.